Kamera tersembunyi dijumpai di pejabat MB S'gor

Khalid Ibrahim
SHAH ALAM: Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim hari ini mendedahkan penemuan alat perakam video di pejabatnya jam 6.00 petang semalam.
Menurut Khalid, kamera itu dijumpai di belakang langsir di ibu pejabatnya yang terletak di tingkat 21, bangunan SUK dan berjaya dikesan selepas beberapa kali mendengar bunyi ‘bips’ kerana kadar baterinya lemah.
Beliau lalu mengarahkan agar kawalan keselamatan di bangunan SUK diperketatkan ekoran penemuan kamera tersebut.
Menurut sumber dalaman SUK, pihaknya turut menemui monitor dan charger yang diletakkan di kedudukan yang sama dengan kamera yang dijumpai itu.
Perakam tersebut merupakan jenama Fuji dari Jepun.
FMT difahamkan bahawa pejabat pentadbiran di pejabat Menteri Besar, boleh akses terus ke pejabat beliau.
Siasat sendiri
Khalid berkata, pihaknya akan menjalankan siasatan sendiri namun masih menimbang untuk membuat laporan polis.
"Saya sedar mengenai hal ini pukul 6.00 petang semalam. Pihak keselamatan juga tidak tahu siapa yang meletakkan gajet tersebut.
"Sekarang kita akan proses CCTV sendiri untuk dapatkan maklumat itu sebab kita tidak buat apa-apa laporan kepada pihak polis," katanya dalam sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat exco di sini hari ini.
Ketika ditanya mengenai bila ia mula dipasang dipejabatnya, Khalid menjelaskan bahawa beliau tidak pasti mengenainya.
"Saya tidak pasti sejak bila, tapi apa yang saya lihat ia mula direkod sejak semalam. Saya tengah pantau segala wiring dan sistem, CCTV dan keseluruhan tempat.
"Selepas kita buat penilaian, kita akan serahkan kepada polis…sekurang-kurangnya seminggu untuk itu," katanya lagi.
Dalam pada itu, beliau berkata perkara itu didedahkan selepas bercakap mengenainya dalam mesyuarat exco petang tadi.
"Saya turut cakap mengenai hal ini dalam mesyuarat exco untuk mengetahui sama ada sebarang sistem ini wujud di pejabat saya. Mereka (exco-exco) kata tidak.
"Maka saya dedahkan perkara ini," katanya.

0 Komen pengunjong :