Isu pasir Selangor, agenda tersembunyi BN

memorandum
SHAH ALAM: Tiba-tiba isu perlombongan pasir ini menjadi wadah utama bagi Barisan Nasional (BN) untuk menyerang Kerajaan Negeri Selangor.
Tidak mustahil wujudnya sebahagian besar simpanan berharga di bawah pasir itu, yang menyebabkan BN tidak mahu ia ditemui sedangkan mereka terlupa bahawa Selangor kini berada di bawah pemerintahan Pakatan Rakyat.
Malah Badan bertindak pengusaha dan pembeli pasir Selangor hari ini juga mendesak agar kerajaan negeri supaya tidak tunduk kepada desakan pembangkang agar Kumpulan Semesta Sdn Bhd dibubarkan.
Memorandum yang ditandatangani oleh Pengerusi Jawatankuasanya Raja Kamaruddin Raja Abdul Wahid menyeru agar kerajaan negeri tidak akan tunduk kepada setiap tuntutan BN tersebut.
Pemimpin Umno minggu lalu menuntut kerajaan negeri memecat Pengarah Kumpulan Semesta, malah dalam pertikaian itu juga mereka mahu agar mereka yang terlibat bertanggungjawab dalam hal tersebut yang dilihat semakin berleluasa.
Menurut Raja Kamaruddin, kumpulan mereka tidak terkejut jika Ketua Pembangkang Datuk  Seri Dr Mohd Khir Toyo cuba berlagak sebagai ‘hero’ dalam isu berkenaan.
Menurutnya, bekas menteri besar itu gagal dalam bertindak ke atas cadangan mantan Perdana Menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi bahawa Selangor berpotensi dalam meneroka perlombongan timah.
"Mereka takut kerana kami mungkin melombong dengan lebih dalam dan jumpa timah dibawah. Ini akan membuatkan Selangor akan lebih kaya," katanya.
"Apa yang paling menakutkan kami, bila mereka tanya mengenai kerajaan negeri yang membatalkan operasi permit untuk tanah milik negeri. Ini menunjukkan bahawa mereka cuba untuk menghentikan pembangunan dalam negeri ini."
Raja Kamaruddin berkata bahawa perlombongan pasir haram ini lazimnya berlaku ketika Khir menjadi Menteri Besar.
"Kami bukan bodoh atau buta,’ katanya.
"Beribu-ribu pemandu lori boleh menjadi saksi bahawa aktiviti haram ini berlaku ketika tempoh pemerintahan BN."
Dalam pada itu, Exco Permodenan Pertanian, Pengurusan Sumber Alam dan Pembangunan Usahawan Yaakob Sapari turut menerima 11 perkara memorandum bagi pihak kerajaan negeri.
Kira-kira 100 orang kontraktor, penyokong Pakatan dan pegawai kerajaan hadir bagi menyaksikan penyerahan memorandum tersebut.
Yaakob berkata "Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia tidak menemui sebarang bukti rasuah dalam kerajaan negeri walaupun pembantunya disiasat sebelum ini."
Beliau merujuk perkara itu berhubung pembantu beliau Hussein Ahmad, yang disoal siasat  SPRM awal tahun ini.

- FMT

0 Komen pengunjong :