Harga barang dijangka naik lagi 6 bulan dari sekarang

KUALA LUMPUR, 19 Julai: Harga minyak serta barangan keperluan lain dipercayai akan terus naik enam bulan lagi sekiranya dirujuk pada jadual rasmi Makmal Rasionalisasi Subsidi, kata Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar.
Beliau yang juga Pengerusi Lajnah Pengguna dan Alam Sekitar PAS Pusat berkata, kenaikan harga minyak (RON95) dan diesel sebanyak 5 sen, Khamis lalu adalah mengikut jadual tersebut.
Katanya lagi, jadual tersebut turut merancang kenaikan harga gula dan gas masak (LPG) serta beberapa komoditi lain yang menjadi keperluan asasi rakyat.
Melihat pada rancangan menaikkan harga beberapa barangan tersebut sehingga 2014 kelak, beliau mendesak pentadbiran Najib supaya bersikap jujur dengan rakyat.
"Apakah ini satu permulaan yang mahu dilaksanakan oleh Najib (dan) Makmal Rasionalisasi Subsidi ini. Sebab itu, saya tanya apakah motif Najib menaikkan harga barang-barang ini," soal beliau pagi tadi di Pejabat Agung PAS.
Impak dari perlaksanaan jadual itu, katanya lagi bakal mengingkatkan kadar inflasi dan kos sara hidup yang nyata membebankan rakyat.
"Sekiranya jadian ini dilaksanakan, ia bukannya menjadikan negara sebagai 'negara berpendapatan tinggi' tetapi 'rakyat berbelanja tinggi'," tegas beliau yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena.
Dari segi lain, beliau berkata, pentadbiran Najib sepatutnya tidak merampas subsidi rakyat memandangkan Datuk Seri Ahmad Husni Mohamad Hanadzlah selaku Menteri Kewangan II sendiri sebelum ini mengaku bahawa kerajaan masih kukuh serta mempunyai RM10 bilion walaupun tanpa langkah mengurangkan subsidi tersebut.
Dalam perkembangan yang sama, beliau turut mempertikai tindakan pentadbiran Najib membayar RM18.9 bilion setiap tahun kepada beberapa syarikat janakuasa bebas (IPP) yang nyata menguntungan beberapa individu tertentu sahaja.
Sehubungan itu, beliau menasihatkan kerajaan supaya tidak terus membodohkan orang-orang Melayu dan rakyat kononnya langkah menaikan harga beberapa barangan tersebut demi menjimatkan perbelanjaan negara.
Dalam perkembangan berkaitan, harga gas masak (LPG) dilaporkan naik 10 sen sekilogram manakala harga gula pula naik sebanyak 25 sen sekilogram.
Pengumuman Najib itu dibuat sejurus selesai sidang Dewan Rakyat.

- Harakahdaily

0 Komen pengunjong :