Zahid dan KPN disaran berhenti merengek macam bayi


KUALA LUMPUR, 8 JULAI: Setiausaha Publisiti DAP, Tony Pua menggesa Menteri Dalam Negeri dan Ketua Polis Negara (KPN) agar berhenti merengek seperti bayi sedang menangis dan segera mengembalikan polis ke bentuk sepatutnya.
Pua berkata demikian ketika menempelak tangisan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dan Tan Sri Khalid Abu Bakar yang tidak dapat mengheret suspek ke dalam tahanan tanpa bicara kerana kekurangan undang-undang pencegahan seperti Ordinan Darurat dimansuhkan (EO).
Beliau juga mendesak kedua-duanya mengikut nasihat Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak bahawa “polis mesti melatih diri bagaimana untuk mencari bukti”.
Pua yang juga Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara berkata, apabila EO dimansuhkan pada 2011, Najib mengumumkan ‘teknologi mesti ditingkatkan untuk menghalang jenayah’
Dalam ucapan kepada penjawat awam di Sekolah Kerajaan Razak pada Julai 2012, Najib dilaporkan berkata: “Pada zaman dahulu, ia sangat mudah jika seseorang itu tidak baik, kita hanya menangkap mereka dan menghantar mereka ke tempat seperti Pasir Puteh atau mungkin Jerantut. Tetapi hari ini, ia adalah sia-sia kerana tidak kira berapa jauh anda menghantar mereka, dengan hanya telefon bimbit mereka masih boleh melakukan kerja jenayah’.
“Bagaimanapun, kini Menteri Dalam Negeri dan Ketua Polis Negara memberitahu kita bahawa kita perlu kembalikan EO atau sesuatu yang serupa dengan EO dengan unsur penahanan tanpa bicara, untuk menangkap jenayah yang semakin meningkat di negara ini.
“Mereka pada dasarnya memberitahu kita bahawa selepas dimanjakan dengan EO untuk 42 tahun lalu, pihak polis benar-benar tidak dapat mencari bukti untuk mendakwa penjenayah di mahkamah,” katanya dalam kenyataan, hari ini.
Beliau berkata, Zahid nampaknya cuba menterbalikkan reformasi politik Najib dengan mendakwa peningkatan kadar jenayah adalah disebabkan kekurangan undang-undang pencegahan.
“Kita tidak boleh membiarkan ketidakadilan berlaku lagi. Zahid telah mengumumkan bahawa Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Paul Low dan Nancy Shukri akan mengetuai dalam penggubalan rang undang-undang baru.

“Kami menggesa kedua-dua menteri supaya menolak sebarang percubaan untuk memasukkan fasal kabur dengan membolehkan kuasa budi bicara kepada pihak polis untuk menahan seseorang dalam tempoh masa yang lama tanpa perbicaraan yang adil,” tegasnya.
Beliau menyatakan terdapat banyak kes di mana remaja itu ditahan selama 60 hari dan kemudian dibuang ke Johor, Kedah atau Pahang hanya untuk didakwa melakukan kecurian motosikal di bawah Ordinan Darurat.
“Sebahagian besar daripada mereka ke pusat tahanan pelbagai di seluruh negara tanpa perlu melengkapkan siasatan atau mengumpul bukti yang diperlukan untuk membicarakan mereka di mahkamah undang-undang.  Pihak polis telah menguatkuasa undang-undang untuk diri mereka sendiri,” ujarnya. 

-Roketkini.com

0 Komen pengunjong :