BN hadapi perjuangan hidup & mati dalam PRU13


Rakyat Malaysia mengundi hari ini dalam pilihan raya yang berpotensi melemahkan, malah menamatkan terus pemerintahan gabungan antara terlama memerintah di dunia.


Mereka menghadapi saingan sengit pembangkang yang berikrar membersih dan menghapuskan polisi negara berdasarkan kaum.

Dipimpin oleh bekas menteri kewangan Datuk Seri Anwar Ibrahim, pembangkang membina sokongan berdasarkan sokongan pada 2008 apabila gabungan pemerintah BN hilang penguasaan dua pertiga di Parlimen.

Keputusan bersejarah itu memberi tanda pecahnya politik tradisional apabila etnik minoriti Cina dan India, juga majoriti Melayu, menolak dasar perlindungan berasaskan kaum BN - yang memastikan kestabilan di kalangan Asia Tenggara; tetapi didakwa menjurus kepada amalan rasuah dan pelebaran jurang ketidaksamaan.

Bawah Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, anak bekas pemimpin sebelumnya yang dihormati, gabungan itu cuba meraih sokongan golongan pertengahan dengan reformasi sosial dan selamat dengan pengundi tradisional dengan pemberian wang tunai lebih AS$2.5 bilion kepada keluarga miskin.

Beliau juga boleh menunjukkan pertumbuhan kukuh 5.6 peratus tahun lalu sebagai bukti Program Transformasi Ekonomi akan berjaya meningkatkan pendapatan dua kali ganda menjelang 2020, sementara seakan memberi amaran, tiga parti pembangkang yang tidak pernah diuji boleh mencetuskan kemurungan ekonomi.

0 Komen pengunjong :