Abim kecam provokasi, kenyataan perkauman

KUALA LUMPUR: Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) mengecam sebarang bentuk provokasi serta kenyataan-kenyataan berbau perkauman yang diketengahkan pasca PRU13 yang baru sahaja berakhir.
“Abim menilai kenyataan-kenyataan tersebut seakan-akan menafikan suara dan aspirasi rakyat Malaysia secara keseluruhannya yang telah mengemukakan undi mereka pada pilihanraya lalu,” kata presidennya, Amidi Abdul Manan.

Katanya, PRU13 menyerlahkan hakikat bahawa trend ataupun pola pengundiaan kali ini tidak semata-mata dipengaruhi sentimen perkauman sempit, sebaliknya keputusan PRU13 ini menzahirkan sentimen seluruh rakyat Malaysia melangkaui ras perkauman semata-mata.

Hakikat ini, ujar beliau merujuk kepada fakta dan statistik oleh pihak Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) sendiri serta kesimpulan institusi dan para penganalisis politik yang berwibawa kerana pilihanraya adalah hari kebesaran suara rakyat.

“Ketika inilah rakyat berpeluang menyambung hak serta kebebasan mereka menyatakan pandangan serta menentukan masa depan mereka.

“Demokrasi adalah mekanisme penting dalam menjamin keseimbangan dan kestabilan sosio politik sesebuah negara dapat dipenuhi,” jelasnya.

Katanya lagi, keharmonian dan kestabilan politik hanya akan tercapai sekiranya aspirasi serta suara setiap segmen masyarakat yang ada dalam sesebuah negara memandangkan masyarakat Melayu merupakan teras utama politik di tanah air ini.

Kata beliau, kerangka pemikiran politik Melayu seharusnya merujuk kepada Islam yang merupakan esensi utama jati diri Melayu itu sendiri kerana Islam menolak sebarang bentuk diskriminasi rasis yang emosi serta sempit.

Menurutnya, PRU13 telah menyaksikan peratus turun mengundi paling tinggi dalam sejarah demokrasi Malaysia.

“Mengambil kesempatan ini, Abim merakam ucapan setinggi-tinggi tahniah kepada seluruh rakyat Malaysia di atas keprihatinan yang tinggi terhadap amalan demokrasi di negara ini,” ujarnya.

Sesungguhnya, kata beliau PRU13 merupakan kemuncak kepada manifestasi kesedaran politik yang tinggi di kalangan rakyat Malaysia.

“Seharusnya suara rakyat ini dihormati serta dimartabatkan menerusi lunas-lunas keterbukaan yang dianjurkan dalam demokrasi,” ujarnya.

Beliau menegaskan, sbarang usaha untuk mengaitkannya dengan konspirasi perkauman serta keagamaan yang sempit adalah bersifat “Intellectual Insult” serta hanya akan menjejaskan kestabilan serta keharmonian kaum di negara ini.

0 Komen pengunjong :