Suaram : Umno-BN Diktator Paling Lama

BN UMNO SUK

KLANG, 17 APRIL : Rakyat Malaysia diminta menggunakan peluang keemasan dalam pilihanraya umum ke 13 (PRU13) bagi menumbangkan kerajaan Umno-BN yang disifatkan sebagai pentadibiran diktator paling lama di dunia.
Pengerusi Bersama Suara Rakyat Malaysia (Suaram), K Arumugam berkata selama 56 tahun kerajaan Umno-BN seumpama ‘menjajah’ negara dan segala harta dan kekayaan negara dikaut pemimpin dan kroni.
“Saya mengkaji sejak 1950an hingga sekarang di antara semua negara yang mengamalkan pemerintahan ala diktator didapati negara paling teruk ialah Malaysia.
“Kerana hanya satu parti sahaja iaitu Umno-BN yang ‘menjajah’ negara ini sampai 56 tahun.
“Mereka mengambilalih semua jentera kerajaan dan menukar undang-undang, mengawal media massa serta pemikiran rakyat supaya boleh merompak, merampas harta negara dengan kerugian ditanggung rakyat,” katanya.
Beliau berkata demikian dalam ucapannya pada ceramah Pakatan Rakyat (PR) di Jalan Kebun, Padang Jawa di sini malam tadi yang dihadiri lebih 1,000 orang.
Menurut Arumugam, rakyat hanya mempunyai satu cara bagi mengubah keadaan iaitu menukar kerajaan Umno-BN pada pilihanraya 5 Mei.
Ini kerana, katanya, rakyat adalah pemilik harta negara ini dan bukan pemimpin yang mengamalkan rasuah dan penyalahgunaan kuasa.
“Laporan dari kerajaan menunjukkan bahawa 65 peratus dari masyarakat semua kaum termasuk Melayu, India, Cina dan yang lain termasuk dalam kategori pendapatan keluarga kurang RM3,000.
“Bukankah Malaysia ini negara kaya tetapi rakyatnya masih miskin? Mengapa?
“Inilah persoalan ditimbulkan Datuk Seri Anwar Ibrahim di mana kekayaan negara perlu diagihkan sama rata kepada semua kaum,” ujarnya.

0 Komen pengunjong :