Perbetul kesilapan BN dengan memenangkan Pakatan Rakyat


MARANG: Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang menyelar parti lawan yang menyalahgunakan demokrasi termasuk jentera kerajaan dan media dalam tempoh pilihan raya ini.

Justeru, tegasnya, PAS berusaha memperbetulkan banyak kesilapan daripada pemerintahan Umno dan Barisan Nasional dengan memenangkan Pakatan Rakyat (PR) pada PRU13 ini.

“Demokrasi yang diamalkan di barat hari ini, memberi kebebasan sepenuhnya. Media, surat khabar, radio, tv melaporkan semuanya.

“Masa pilihan raya tidak boleh bagi duit, tidak boleh bagi projek, tidak boleh salahgunakan jentera kerajaan. Jentera kerajaan guna selepas pilihan raya…ini maknanya demokrasi yang diamalkan di negara-negara yang lain.

“Tetapi, di negara kita ini masih tidak mengamalkan demokrasi yang sebenar. Kita terpaksa membuat pembetulan,” jelas Ustaz Abdul Hadi di hadapan ribuan hadirin ketika berucap pada majlis Ceramah Pengisytiharan Calon Pilihan Raya Umum Ke-13 PAS Negeri Terengganu di Dewan Tok Guru, Rusila, malam tadi.

Beliau turut menjelaskan, dalam pemerintahan negara yang majoritinya terdapat orang Islam mesti dipimpin oleh orang Islam.

Namun, katanya, Islam membenarkan pula dilantik menteri-menteri atau ahli exco sesebuah kerajaan itu dari kalangan orang bukan Islam.

Menurutnya, pelantikan menteri atau exco dalam kerajaan tersebut dibenarkan bagi mengambil kepakaran dalam pelbagai bidang ilmu.

“Dalam pemerintahan negara yang majoritinya orang Islam, pemimpinnya orang Islam. Negara yang melaksanakan Islam pemimpinnya mesti orang Islam.

0 Komen pengunjong :