'Money'festo BN jangka pendek - Dr Dzulkefly

'Money'festo BN jangka pendek - Dr DzulkeflyKUALA LUMPUR- Pengarah Eksekutif Pusat Penyelidikan PAS Pusat, Dr Dzulkefly Ahmad menyifatkan manifesto yang dibentangkan Barisan Nasional (BN) bersifat jangka pendek.
Beliau yang turut memberitahu, manifesto tersebut juga ternyata tidak menangani masalah-masalah pokok ekonomi dan tidak langsung mahu melakukan penstrukturan semula ekonomi bagi menangani isu monopoli dan pengherotan pasaran.
Malah beliau menjelaskan manifesto BN hanya bertujuan untuk memancing pengundi sahaja.
"Manifesto BN tidak mampu menandingi tawaran Pakatan Rakyat yang ternyata gagal menangani lebuhraya bertol bahkan sebaliknya meletakkan tawaran-tawaran yang samar dan sengaja tidak dijelaskan perincian angka dan tempoh.
"Pentadbiran BN sememangnya sudah sebati dengan sistem memperkayakan kroni terutamanya ahli perniagaan yang mempunyai hubungan dengan kerajaan, sebab itulah Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak tidak mengumumkan penghapusan monopoli seperti penguasaan dalam perniagaan gula, beras mahupun sistem tv berbayar," jelasnya pada sidang media di Pusat Media PAS hari ini.
Tambahnya lagi, tindakan monopoli ini merupakan kemungkaran ekonomi dan tatakelola yang membebankan rakyat di bawah sebaliknya hanya memberi kepentingan kepada kroni.
Dr Dzulkefly yang juga merupakan Ahli Jawatankuasa PAS Pusat turut menjelaskan manifesto BN itu juga turut gagal menciplak penghapusan bayaran tol dengan cara kerajaan mengambil kembali lebuhraya seperti yang dicadangkan dalam manifesto Pakatan Harapan Rakyat.
Kata beliau, sebaliknya Najib hanya mengulangi pengumuman tidak menaikkan tol sehingga 2016.
"Kita persoalkan kenapa sehingga 2016 sahaja, selepas 2016 kadar tol akan terus meningkat pada kadar lima peratus setiap tiga tahun sehingga 2037.
"Ternyata Najib tidak mempunyai komitmen untuk mengurangkan kos sara hidup rakyat," sambung beliau lagi.
Jelasnya, lebih malang lagi apabila Najib ingin meneruskan agenda penswastaan lebuhraya sebagai kaedah pembinaan lebuhraya dan merangsangkan sektor pembinaan.
"BN dengan bangga meletakkan lebuhraya Pantai Barat dalam manifesto mereka yang pastinya akan dikenakan tol.
"Rakyat mungkin tidak sedar apabila terdapat beberapa projek lebuhraya bertol yang diberikan kepada kroni sedang dilaksanakan dan pasti akan membebani rakyat apabila ia siap kelak," tambah beliau lagi.
Dr Dzulkefly menekankan manifesto Pakatan Rakyat bersesuaian dengan kehidupan rakyat dalam usaha menurunkan kos sara hidup apabila berjanji akan menghapuskan tol bermula dengan lebuhraya yang sudah mendapat pulangan modal berbanding dengan BN yang hanya akan menurunkan tol secara berperingkat.
Antara lebuhraya yang hampir muktamad perjanjian konsesi adalah Damansara-Shah Alam (DASH) dan South Ulu Kelang Expressway (SUKE) kedua-duanya dimiliki Prolintas yang seratus peratus Permodalan Nasional Berhad (PNB).

0 Komen pengunjong :