Suasana politik di Sabah memihak kepada Pakatan

KUALA LUMPUR: Perkembangan politik terkini di Sabah terhadap pembangkang cukup dinamik dan keadaan ini memberi potensi besar kepada Pakatan Rakyat untuk mengambil alih negeri itu begitu meyakinkan, kata Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub.
Katanya, sokongan dan kerjasama antara parti-parti yang bertanding di Sabah dengan PAS cukup memberangsangkan dan suasana ini akan memudahkan kemenangan selesa kepada Pakatan Rakyat dalam PRU13 nanti.

Dalam rangka lawatan ke Sabah dua hari lepas, Salahuddin turut bertemu dengan Presiden Pakatan Perubahan Sabah, Datuk Seri Panglima Lajim Ukin di pejabatnya di Likas.

"Apa yang lebih penting sebuah parti yang bertanding mesti fokus kepada kemenangan di Sabah. Lajim juga bergembira dan berpuas hati dengan dengan kerjasama yang diberikan PAS khususnya sokogan yang begitu baik oleh PAS," katanya ketika ditemui di Pejabat Agung PAS di sini petang tadi.

Dalam pada itu, katanya, Lajim Ukin turut bersetuju bahawa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mesti membentangkan kertas putih dalam parlimen untuk menyelesaikan kemelut di Lahad Datu yang tidak ada penyudahannya.

Beliau turut dimaklumkan bahawa kerajaan telah mengabaikan aspek keselamatan di Sabah khususnya di Lahad Datu sekian lama.

Malah katanya, pihak keselamatan Sabah pernah mencadangkan dan membuat permohonan bagi mengiktiraf keselamatan di daerah Lahad Datu malangnya Kuala Lumpur tidak pernah menghiraukan.

"Pihak keselamatan Lahad Datu tidak pernah memiliki peralatan logistik dan kenderaan pacuan empat roda sentiasa rosak dan bot peronda dalam keadaan teruk," katanya.

0 Komen pengunjong :