Bayangkan Anifah Aman antara rakyat Sabah miskin

KUALA LUMPUR: Bayangkan jika Datuk Seri Anifah Aman sendiri adalah sebahagian daripada rakyat Sabah yang hidup dalam kesempitan dan di bawah paras kemiskinan.
“Mungkin beliau dan adiknya antara yang paling lantang menentang pemimpin korup seperti pemimpin negeri itu sekarang,” kata Setiausaha Dewan Pemuda PAS Malaysia, Khairul Faizi Ahmad Kamil.

Beliau menyatakan demikian sebagai respons kepada rayuan Anifah kepada rakyat Sabah supaya jangan berputus asa jika permintaan mereka tidak terlaksana di bawah pentadbiran Barisan Nasional (BN).

Katanya, nada suara Anifah pula seperti sudah berputus asa sehingga merayu-rayu rakyat mendengar permintaannya.

“Hakikatnya, kenyataan beliau telah menghina rakyat Sabah,” ujarnya lagi.

Menurutnya, rakyat Sabah masih diminta bersabar untuk sepenggal malah sedekad lagi di bawah pemerintahan BN meskipun janji mereka tidak tertunai.

“Sudah berpuluh tahun menderita diminta bersabar lagi?” katanya.

Menurut beliau, Sabah bukannya sebuah negeri yang miskin kerana hasil buminya banyak, daripada minyak petroleum kepada hasil hutan, balak, kelapa sawit, getah dan lain-lain lagi.

Katanya lagi, melalui hasil minyak petroleum sahaja sebenarnya mampu menampung kehidupan rakyat di sana.

Namun, kata beliau entah berapa peratus hasil kekayaan bumi Sabah mengalir ke dalam kehidupan rakyat negeri itu.

“Apabila Pakatan Rakyat memberi komitmen untuk memberi royalti minyak kepada negeri itu sebanyak 20 peratus serta merta beliau dan pemimpin Umno Sabah lainnya menggelabah.

“Mengapa beliau begitu gelisah apabila PR mahu hadiahkan hasil kekayaan bumi yang disedut dari negeri tersebut kepada warganya?” tanya beliau.

Justeru, katanya apa salahnya jika rakyat Sabah menikmati sebahagian kecil dari kekayaan negeri itu.

Beliau berkata, jika royalti 20 peratus diberikan kepada Sabah atau negeri-negeri pengeluar minyak dikatakan boleh memufliskan negara, mengapa beliau tidak menilaikan penyelewengan yang dilakukan oleh pemimpin Umno BN negeri tersebut berjumlah berbilion ringgit tidak pula boleh memufliskan negeri Sabah dan negara.

Tambahnya, amalan ketirisan, rasuah, penyelewengan dan penyalahgunaan kuasa oleh beberapa kerat pemimpin negara jauh lebih memudaratkan negara daripada memberi sebahagian kecil untuk rakyat negeri itu.

“Dengan kekayaan yang dimilikinya sebagai Menteri Luar dan adiknya sebagai Ketua Menteri Sabah, beliau boleh menasihatkan rakyat supaya bersabar dan berputus asa.

“Lihatlah jurang kehidupan beliau, adik dan keluarganya dan bandingkan dengan kehidupan rakyat di bawah sana,” katanya.

0 Komen pengunjong :