Najib Perlu ‘Cuci Tangan’ Pemimpin Umno-BN Selangor


SHAH ALAM  :  Datuk Seri Najib Razak perlu memikul tanggungjawab berhubung skandal tanah yang membabitkan pemimpin Umno-BN Selangor kini.
Ini keran pemimpin terbabit salaing menuding jari antara satu sama lain terutama membabitkan skandal tanah di Subang.

Setiausaha Publisiti DAP, Tony Pua berkata mereka kini sudah terperangkap dalam skandal terbabit dan mula menafikan penglibatan mereka dalam skandal itu.
Sebelum ini, DAP mendedahkan sebanyak 87.188 kaki persegi tanah diberikan kepada Umno Subang yang didakwa dibeli dengan harga murah pada tahun 2004.
Tony mendakwa tanah itu kini menjadi tapak projek sebuah kondominium, Suria Damansara 200 unit yang berharga RM450,000 seunit manakala harga pasaran pada masa kini mencecah RM90 juta.
Bagaimanapun sebelum ini, Ketua Penerangan Umno Selangor, Abdul Shukor Idrus menjelaskan tanah itu dibeli bagi tujuan kegunaan masyarakat antaranya pembinaan tadika dan dewan serbaguna.
“Apabila mereka (BN) menafikan dakwaan kami, mereka kata tanah itu untuk bina tadika dan dewan komuniti dan perkhidmatan lain. Tetapi, ini bukan kes sebenar.
“Selepas terperangkap, kini mereka menyalahi antara satu sama lain dan mula menunding jari kepada pemimpin Umno-BN yang lain,” katanya dalam satu kenyataan media.
Jelas Tony yang juga Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Ketua bahagian Umno Subang, Datuk Muhammad Bushro Mat Johor menafikan tanah itu milik Umno Subang.
Bushro mendakwa tiada sebidang tanah disenaraikan dalam aset Umno Subang sejak beliau menjadi ketua bahagian.
“Tetapi beliau (Bushro) yang juga Adun Paya Jaras itu menunding jari kepada Ketua Bahagian sebelumnya, Datuk Mokhtar Dahlan.
Bagaimanapun, semalam, bekas Ketua Umno Subang itu berkata beliau sudah menyerahkan tanah yang dianugerahkan oleh parti BN itu kepada Umno Kelana Jaya, selepas persempadanan semula kawasan pilihan raya tahun 2004.
“Tanah itu diberikan bagi tujuan pembinaan bangunan Umno bahagian, namun persoalannya mengapa tanah itu kini menjadi tapak kondominium?
“Malangnya, secara kebetulan, pemangku Ketua Umno Kelana Jaya, Datuk Yahya Bujang ke luar negara dan tidak dapat memberi sebarang penjelasan,” katanya.
Namun, pada masa yang sama, Ketua Pembangkang Selangor, Datuk Satim Diman mengaku apabila disoal dan menjawab yang berkata perkara itu perlu dirujuk Setiausaha Umno Selangor, Datuk Mohd Zin Mohamed bagi tujuan mengumpulkan maklumat lanjut berhubung perkara itu.
Justeru, Tony berkata Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak perlu ‘mencuci tangan’ pemimpinnya daripada skandal itu bukannya bertindak mendiamkan diri.
Katanya, Najib yang juga sebagai Pengerusi Umno Selangor sepatutnya lebih bertanggungjawab berhubung isu itu.

0 Komen pengunjong :