Pegawai Khas Azmin Dihalang Masuk Sabah


KOTA KINABALU 14 SEPT: Pegawai Khas kepada Timbalan Presiden PKR, Mohamad Azmin Ali ditahan di Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu sejurus tiba dari Kuala Lumpur.
Muhammad Hilman Idham dihalang memasuki Sabah atas arahan Ketua Menteri mengikut Seksyen 56(1)(A) Akta Imigresen 1995/63.
Notis penolakan masuk yang dikeluarkan itu mengandungi perintah yang menyatakan pihak berkuasa negeri  mengarahkan supaya tiada pas dikeluarkan kepada beliau memasuki negeri tersebut.
Azmin yang juga turut berada di lapangan terbang menjelaskan ini merupakan satu tindakan yang tidak sewajarnya berlaku apatah lagi tiada alasan diberikan terhadap penahanan dan halangan tersebut.
“Satu tindakan yang diwajar dilakukan, kenapa perlu beri halangan sedemikian sedangan beliau merupakan warganegara Malaysia,” jelasnya.
Tambahnya lagi, rakyat perlu membuat perubahan pemerintah terutamanya di Sabah pada pilihan raya kali ini bagi memastikan tindakan sedemikian tidak berulang lagi.
“Ketua Menteri, Datuk Seri Panglima Musa Aman melakukan apa saja mengikut kehendak beliau, warganegara sendiri ditahan tetapi rakyat asing mendapat keintimewaan,” jelasnya.
Notis penahanan tersebut ditandatangi oleh Timbalan Penolong Pengarah Imigresen, Fenny Fiona J Jeplin.
.

0 Komen pengunjong :