Kabinet Bayangan Bukan Pra-Syarat Untuk Memerintah


SHAH ALAM, 21 SEPT : Kabinet Bayangan bukanlah suatu pra-syarat utama bagi menjamin sebuah pemerintahan yang cekap dan baik.
Sebaliknya Pakatan Rakyat (PR) yakin mampu mentadbir negara ini dengan baik seperti yang ditunjukkan di empat negeri pimpinan mereka iaitu Kedah, Selangor, Pulau Pinang dan Kelantan.
Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar berkata, semasa diberi mandat memerintah keempat-empat negeri berkenaan, PR tidak mempunyai kabinet bayangan, namun membuktikan pimpinan mereka jauh lebih baik berbanding Kerajaan Umno-BN.
Beliau berkata, kejayaan PR turut diperakui Ketua Audit Negara yang menunjukkan kecekapan pengurusan wang serta penambahan hasil negeri berdasarkan tatakelola yang baik dan cekap.
“Waktu kita menang PRU-12, kita tidak mempunyai kabinet bayangan untuk menentukan siapa Menteri Besar atau barisan exco. Saya anggap isu kabinet bayangan bukan satu kepentingan kerana pemerhati politik ini mempunyai pemikiran dangkal. Mereka merujuk kepada politik luar seperti Amerika Syarikat.
“Pada pandangan saya, pemerihati politik perlu melihat skop yang lebih luas kerana sistem pemerintahan negara luar amat berbeza dengan negara kita,” katanya ketika dihubungi TV Selangor.
Terdahulu, pemerhati politik menyatakan keraguan mereka bahawa PR masih lagi belum bersedia memandangkan terdapat lagi beberapa perkara yang tidak diselesaikan pakatan pembangkang tersebut, antaranya isu Hudud dan juga kabinet bayangan mereka.
Sementara itu, Setiausaha Agung PKR, Datuk Saifuddin Nasution Ismail menjelaskan, PR menyandarkan perkara berkenaan kepada kematangan dan kebijaksanaan rakyat untuk membuat penilaian.
Beliau berkata, rakyat berhak untuk membuat pilihan sama ada mengekalkan pemerintahan Umno-BN atau memberi peluang kepada PR yang menunjukkan prestasi lebih baik apabila diberi mandat membentuk kerajaan di empat buah negeri.
Malah katanya, PR telah tampil dengan polisi yang mudah difahami rakyat selain mempunyai barisan pimpinan yang profesional dan bertenaga.
“Daripada 2008, apabila PR dibentuk kita dapat kemukakan beberapa polisi dan dasar yang boleh dinilai oleh rakyat iaitu pendidikan percuma dan menurunkan harga minyak yang bertujuan untuk mengurangkan kos kehidupan rakyat.
Kita juga perkenalkan polisi menurukan duti eksais kenderaan yang mana tidak boleh Umno-BN persoalkan dasar PR jika ingin memerintah negara. Malah kita mempunyai penampilan pemimpin yang lebih memikat dan bersedia untuk mengambil alih pemerintahan negara,” katanya.
.

0 Komen pengunjong :