Amnesty International gesa henti tekanan ke atas SUARAM

KUALA LUMPUR — Amnesty International (AI) hari ini menggesa pihak berkuasa Malaysia menghentikan segala bentuk tekanan ke atas SUARAM.

Badan hak asasi manusia antarabangsa tersebut menyelar sikap kerajaan yang dikatakan takut untuk berhadapan isu rasuah Scorpene yang dibawa SUARAM di mahkamah Perancis.

"Kerajaan Malaysia patut hormat hak SUARAM untuk menerima sebarang sebarang dana sah dan sumber dengan tujuan memperjuangkan hak asasi manusia selari dengan Pengisytiharan UN 1998," kata Laura Haigh, pengarah AI bagi Asia Tenggara.

AI juga mengkritik penyalahgunaan kuasa agensi kerajaan yang tidak henti-henti terus mengganggu SUARAM setiap hari.

Tambah AI lagi, sokongan penuh diberikan kepada SUARAM dan mengiktiraf peranan hak asasi manusia tersebut dalam memperjuangkan isu-isu hak asasi manusia di Malaysia.

Kontroversi dan tekanan ke atas SUARAM bermula Julai lalu apabila sekumpulan wakil dari Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) cuba memasuki pejabat mereka dengan menggunakan notis seksyen 7B di bawah Akta Syarikat 1965 (Company Act 1965).

SUARAM sebelum ini mengakui menerima dana dari beberapa negara luar termasuk Amerika Syarikat (AS) dan Finland, namun penasihat Suaram, Dr. Kua Kia Soong mempertahankan pendiriannya melibatkan pembiayaan dana daripada negara asing serta berkata ia bukan suatu kesalahan di sisi undang-undang.
.

0 Komen pengunjong :