PM bukan Melayu: DAP nafi laporan Utusan


KUALA LUMPUR: Laporan yang dibuat oleh Utusan Malaysia kononnya Karpal Singh berkata, "Selagi hidup, beliau akan terus berjuang untuk memastikan seorang bukan Melayu menyandang jawatan PM" sebagai tidak benar.

Menurut Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang, beliau sempat bercakap dengan Karpal Singh ketika rehat mahkamah semalam dan bertanya mengenainya kepada Karpal.

"Karpal hanya merujuk kepada Perlembagaan Malaysia iaitu jawatan Perdana Menteri terbuka kepada semua rakyat Malaysia," kata Lim Kit Siang dalam Twitternya.

Lim Kit Siang juga telah membuat penjelasan itu melalui sistem pesanan ringkas (SMS) kepada Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali.

Semalam Utusan Malaysia melaporkan kononnya Karpal berkata, selagi hidup beliau akan terus berjuang untuk memastikan seorang bukan Melayu menyandang jawatan Perdana Menteri.

"Saya tidak pasti boleh lihat bukan Melayu untuk menjadi Perdana Menteri termakbul di era saya, namun saya tetap akan memperjuangkan impian ini," kata Karpal sebagaimana dilaporkan Utusan.

Ekoran laporan yang penuh unsur-unsur perkauman itu, Utusan telah membuat laporan susulan.

Antaranya dengan memetik kenyataan pimpinan PAS.

0 Komen pengunjong :