'Melayu-DAP jauh kerana momokan Umno'


Setiausaha politik kepada setiausaha agung DAP, Zairil Khir Johari mendakwa Umno "menguasai emosi dan minda" orang Melayu dengan momokan bahawa parti itu sebagai anti-Melayu dan anti-Islam.

Dakwanya, Umno dan BN menggunakan kuasa dalam kerajaan untuk menimbulkan persepsi takut orang Melayu terhadap parti itu sehingga hubungan DAP dan Melayu menjadi "negatif".

"Umno selama 50 tahun memupuk satu budaya ketakutan, momok untuk takutkan Melayu bahawa DAP parti 'chauvanis'. Dengar sahaja Melayu sertai DAP, seolah-oleh (individu itu) murtad.

"(Sungguh) efektif propaganda Umno untuk mengawal minda rakyat," katanya dalam forum bertajuk "Melayu, Islam dan DAP" di Shah Alam petang semalam.

Bercakap dalam forum anjuran akhbar Roketkini.com, Zairil mendakwa tindakan itu merupakan "modal" Umno bagi menakutkan orang Melayu mendekati parti itu di samping menegaskan bahawa Umno yang memperjuangkan kaum Melayu.

Sehubungan itu, Zairil mendakwa Umno menggunakan segala isu yang berkaitan agama dan perkauman "walaupun ada dakwaan yang tidak masuk akal" bagi menakutkan orang Melayu terhadap DAP.

Fahaman sosial demokrat

Dengan memberi contoh bahawa Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng akan menggantikan Yang di-Pertuan Agong dan beliau menjadi penyembelih lembu korban.

"Nak main (isu itu) supaya memupuk budaya atau suasana ketakutan (dalam masyarakat Melayu)," katanya sambil mendakwa Umno berbuat demikian untuk mengekalkan kuasa mereka.

"Kalau Melayu menerima konsep politik pelbagai kaum, maka Umno dan BN menjadi tidak relevan. Mereka akan hilang," katanya dalam forum yang dihadiri kira-kira 100 orang.

Zairil turut menepis dakwaan sesetengah pihak yang menganggap bahawa DAP merupakan parti yang ekstrem atau berfahaman komunis.

Tegasnya, jika parti itu bersikap demikian, sudah lama partinya diharamkan oleh kerajaan.

"Selama 46 tahun (ditubuhkan), parti ini tidak pernah diharamkan, pemimpin DAP tidak ditangkap kerana subversif dan menjadi komunis.

"(Fahaman) DAP berdasarkan kepada sosial demokrat yang mementingkan ketelusan, keadilan dan keselesaan sosial dan ekonomi," katanya.

DAP susuri laluan PAS


Turut hadir dalam forum tersebut ahli parlimen Shah Alam Khalid Samad, pensyarah Dr Maszlee Malek dan Ketua Eksekutif Institut Hal Ehwal Ekonomi dan Demokrasi (IDEAS) Wan Saiful Wan Jan.

Bersetuju dengan pandangan Zairil, Khalid pula mendakwa kaedah politik dan strategi BN untuk "memperkotak-katikkan" saingan politik mereka dengan dakwaan bahawa DAP adalah pelampau Cina dan PAS sebagai ekstremis Melayu dan agama.

Mengakui apa yang dilalui DAP, turut dialami PAS pada suatu ketika dahulu apabila parti itu sukar untuk mendampingi kaum bukan Melayu dan Islam.

"Dikatakan jika PAS berpengaruh, bukan Melayu akan dipaksa masuk Islam. Begitu juga dengan DAP (jika berkuasa), orang Melayu akan kehilangan kuasa, agama ditindas dan hak dinafikan semata-mata untuk mendapatkan sokongan orang Melayu," katanya.

Khalid berkata sebagai langkah mengatasi masalah itu, kedua-dua pihak memberi peluang kepada wakil masing-masing berada dalam satu majlis sekaligus membuktikan DAP tidak memusuhi orang Melayu dan PAS juga tidak memusuhi bukan Islam.

"Ini satu perkembangan yang mengancam kedudukan Umno dan BN. Mereka tidak memonopoli kedudukan wasatiah. Kita diterima sebagai parti yang bertoleransi dan mampu bekerjasama... Strategi mereka dapat dipatahkan," katanya.
.

0 Komen pengunjong :