Budaya Samseng Bukti Umno-BN Berpemikiran Kolot


SHAH ALAM, 28 MEI: Budaya samseng dan pendekatan ketinggalan zaman yang digunakan Umno-BN untuk cuba menakutkan rakyat mencerminkan hakikat sebenar bahawa gagasan berkenaan tidak mampu berhadapan dengan kekalahan jika ditakdirkan Putrajaya menjadi milik Pakatan Rakyat pada PRU-13 akan datang.
Tindak-tanduk kegusaran jelas kelihatan apabila mereka semakin ghairah mengganggu selain mencetuskan provokasi yang boleh membawa gejala pergaduhan dalam siri ceramah umum Pakatan membuktikan BN sedang berada dalam keadaan amat terdesak.
Beberapa siri ganguan dan cubaan mencetuskan pergaduhan dibeberapa lokasi ceramah pakatan rakyat juga memperjelaskan mentaliti kolot dikalanganm ahli dan pemimpin-pemimpin Umno-BN.
Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad dalam reaksinya berkata, pemikiran di zaman tahun 60an seperti penggunaan Pemuda Tahan Lasak yang diamalkan kini bakal menjerat mereka sendiri.
“Saya rasa Umno fikir macam berada di zaman 60an dimana penggunaan Pemuda Tahan Lasak yang digunakan begitu meluas sekali untuk mengugut dan menakut-nakutkan rakyat supaya tidak menyokong selain daripada mereka.
“Saya rasa pendekatan tersebut tidak akan berjaya dan ketinggalan zaman kerana kita sudah berada dalam keadaan aman. Ini membuktikan bahawa mereka semakin menyedari bahawa rakyat tidak bersama mereka. Oleh sebab itu mereka terpaksa menggunakan kaedah keganasan dan kekerasan,” katanya.
Minggu lalu menyaksikan ceramah umum Pakatan Rakyat di Pantai Dalam, Bangsar diganggu oleh kumpulan provokasi dengan balingan telur dan batu sehingga mengakibatkan beberapa individu yang hadir cedera selain sabotaj bekalan elektrik.
Perkara sama turut berlaku di Kuala Kangsar apabila beberapa buah kereta disimbah cat biru pada bahagian lampu ketika Ahli Parlimen Bukit Gantang, Nizar Jamaluddin mengadakan ceramah di sana.
Jelas Khalid, Umno-BN dinasihatkan supaya kembali kepada isu dasar pemerintahan dengan menunjukkan contoh amanah dan bertanggungjawab untuk menawan rakyat berdasarkan prestasi mereka sendiri.
Ujar beliau lagi, sebenarnya Umno-Bn tidak mampu untuk menawarkan sebarang bentuk program untuk membantu rakyat dan hanya mengulangi laungan kononnya huru hara tercetus sekiranya Pakatan menang dalam pilihanraya akan datang.
“Kalau mereka sendiri bercadang untuk mencetuskan huru-hara apabila mereka kalah maka saya yakin rakyat akan menolak mereka. Ugutan sebegini hanya akan merosakkan imej mereka yang semakin terjejas,” katanya.
Beliau percaya, rakyat akan semakin menolak Umno-BN sekiranya unsur kekerasan dan keganasan terus digunapakai dan hanya memperlihatkan wajah sebenar mereka.

0 Komen pengunjong :