Kebangkitan Pelajar Menandakan Kebangkitan Rakyat


KUALA LUMPUR 14 APR : Kebangkitan mahasiswa mengadakan demonstrasi menuntut kerajaan memansuhkan Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) hari ini disifatkan satu kebangkitan yang bakal memberi impak besar kepada negara.
Menurut Setiausaha Parti Keadilan Rakyat (PKR) Cabang Subang, Manivanan Gowin, kebangkitan rakyat kebiasaannya bermula daripada kebangkitan golongan terpelajar.
“Ini termaktub dalam sejarah kebanyakan negara di mana kuasa kebangkitan rakyat yang memberi impak digeruni adalah gerakan golongan mahasiswa.
“Dari situ maka bermulalah gerakan gergasi menentang mana-mana kerajaan korup yang merugikan negara.
“Jadi, tidak salah kiranya jika kebangkitan mahasiswa hari ini disifatkan sebagai pencetus kebangkitan rakyat yang lebih menyeluruh selepas ini,” ujar Manivanan yang turut hadir memberi sokongan terhadap demonstrasi tersebut.

Mengulas lanjut, Manivanan berkata, kebangkitan mahasiswa juga menandakan rakyat secara kolektif sudah jemu dengan prestasi yang menjengkelkan daripada kerajaan.
“Ini golongan terpelajar, yang mampu berfikir secara rasional dari segi ekonomi, sosial dan sebagainya.
“Jika mereka ini yang menjadi harapan pemimpin negara juga tidak percayakan kerajaan, apatah lagi rakyat yang lainnya,” ujar Manivanan ketika ditemui TV Selangor.

0 Komen pengunjong :