Transformasi Najib hanya 'transformasi lipstik'


KUALA LUMPUR, 20 Mac: PAS menganggap segala pengumuman Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak sejak mengambil alih kepimpinan negara pada 3 April 2009 yang didakwa 'transformasi' hanya ibarat lipstik dan halwa telinga, yang isinya kosong.

AJK PAS Pusat, Idris Ahmad berkata transformasi yang dilaungkan Najib sebenarnya bukan perkara dasar, namun ia hanya bersifat curahan dan umpanan duit semata-mata kepada rakyat untuk menyokong BN.

"Transformasi yang diharapkan seperti memerangi rasuah, menghapuskan amalan pencabulan demokrasi, menghormati hak rakyat memilih kerajaan yang mereka suka tidak berlaku.

"Gangguan ceramah oleh penyokong Umno terus berlaku, hak kebebasan bersuara tidak berlaku. Jadi apa yang ditransformasikan oleh Najib?," soalnya.

Lebih memalukan lagi katanya, ketika Najib bercakap soal transformasi timbul soal perbelanjaan pertunangan anaknya dengan kos RM409,767 dengan kos untuk jamuan VIP seramai 36 orang RM18, 792 yang bernilai RM522 seorang.

"Najib riuh rata kampung dengan pemberian RM500 seorang, untuk 3.74 juta rakyat, sedangkan jamuan VIP satu malam RM522. Begitu juga Najib sambut hari jadi beliau dengan kos RM79,053," katanya lagi.

Selain perbelanjaan mewah itu kata Idris, pengumuman pembatalan Skim Saraan Perkhidmatan Awam (SBPA) juga menunjukkan kegagalan transformasi Najib.

Apatah lagi, SBPA itu terpaksa dibatalkan dalam keadaan dibantah banyak pihak ekoran pengumuman untuk skim itu dibuat dengan perbicangan tidak masak.

"Itupun kerana takut kakitangan awam tolak BN di dalam pilihanraya nanti. Berapa banyak wang negara habis kerana membiayai kajian skim ini," soal Idris lagi.

Beliau tidak menolak kemungkinan, selepas ini akan menyusul pula 'musibah' yang akan menimpa kepada Felda, ekoran penyenaraian Felda Global Venture Holding (FGVH) yang juga turut ditentang veteran Umno Tengku Razaleigh Hamzah dan pegawai kanan Felda.

Dalam isu tersebut ujarnya, Najib lebih mengutamakan Pengerusi Felda Tan Sri Isa Samad berbanding nasib peneroka secara keseluruhan.

Dalam isu peruntukan kepada negeri-negeri pula, beliau mempersoal keikhlasan Najib terhadap Selangor apabila peruntukkan sebanyak RM2.9 bilion, diberi bukan melalui kerajaan negeri.

Sikap meninakkan kerajaan yang dipilih rakyat melalui sistem demokrasi itu kata Idris menyerlahkan sikap Najib yang mencabul semangat federalisme.

"Najib yang masih tidak memberi royalti gas kepada Kelantan sebanyak RM186 juta setahun. Beliau tidak bertenaga di dalam menghadapi kes NFC sebanyak RM250 juta. Kerana Datuk Sharizat Jalil pun mempunyai rahsia pemimpin Umno yang lain.

"Transformasi Najib tidak mengubah masalah rasuah. Tahun 2010 CPI Malaysia  4.4,  nombor 56 di belakang  Afrika Selatan yang mendapat markah 4.5," katanya sambil memetik kenyataan Presiden Transparency International Malaysia, Datuk Paul Low Seng Kuan bahawa amalan menganugerahkan projek mega serta kontrak tanpa tender terbuka atau bidaan kompetitif yang masih berterusan.

0 Komen pengunjong :