Orang Asal Sokong Pakatan Rakyat




KEAMAMAN, 5 DIS - Pengerusi Parti Keadilan Rakyat Pahang Datuk Fauzi Abd Rahman yakin masyarakat Orang Asal akan menyokong Pakatan Rakyat dalam pilihanraya umum akan datang.
Menceritakan pengalamannya kepada 300 hadirin di ceramah perdana Himpunan Kebangkitan Rakyat di Kemaman malam semalam, Orang Asal menyampaikan pesan bistari kepada masyarakat Malaysia seluruhnya untuk dihayati, dalam menghadapi PRU13 nanti.
Bekas Timbalan Menteri Penerangan ini menyorot perhatian penduduk Kemaman kepada pengalamannya bertemu dan merapati kira-kira 300 masyarakat Orang Asal Kuala Kerau di satu ceramah Pakatan Rakyat.
Menurut Fauzi, masyarakat Asli Jakun ini dahulunya, penyokong Umno-Barisan Nasional.
"Cukuplah lembu menjadi lembu, jangan orang asal dan saudara-saudaraku jadi lembu. Ni orang asli yang cakap ni. Katanya lagi, tuan lembu datang bawa rumput, bagi makan sampai gemuk, kemudian lembu disembelih. Jangan kamu semua jadi macam lembu," katanya pada hadirin di perhimpunan berkenaan
Beliau melahirkan sukacita dengan kesedaran politik yang semakin bercambah di kalangan masyarakat orang Asal. Fauzi berkata kesedaran ini adalah seiring dengan sokongan yang ditunjukkan di serata tanahair.
Fauzi turut mencuit hati orang kampung apabila beliau menceritakan Orang Asal merasa dengan retorik "Ketuanan Melayu" yang dimainkan Umno-Barisan Nasional.
"Mereka tanya mengapa Umno kata ketuanan melayu? Umno kata orang Melayu datang dulu, dari orang cina dan orang india - kalau suka duduk, tak suka balik. kalau macam tu, kata orang asli, kita datang 3,000 tahun dulu dari orang melayu. Siapa mereka untuk halau orang lain?," katanya lagi.

0 Komen pengunjong :