Kemenangan rakyat yang cinta keadilan

KUALA LUMPUR, 9 Jan: Keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini yang melepaskan dan membebaskan Datuk Seri Anwar Ibrahim dari sabitan kes liwat di bawah Seksyen 377B Kanun Keseksaan, membuktikan kebenaran akan tetap mengatasi kebatilan.

Penolong Setiausaha Agung PAS, Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi berkata, keputusan itu juga turut membuktikan segala tuduhan dan tohmohan para pemimpin Umno BN terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim selama ini ternyata palsu dan fitnah semata-mata.

"Tahniah saya ucapkan kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim dan keluarganya di atas keputusan itu setelah melalui pelbagai liku dan cabaran getir sejak bertahun-tahun lalu," katanya ketika ditemui di lobi Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, di sini, hari ini.

Menurutnya, keputusan tersebut bukan sahaja kemenangan bagi Anwar dan keluarganya, tetapi merupakan kemenangan seluruh rakyat Malaysia yang cintakan keadilan dan kebenaran.

Beliau yang juga Timbalan Pengerusi Lajnah Antarabangsa PAS Pusat berkata, setelah Anwar dilepas dan dibebaskan oleh mahkamah hari ini, seluruh pemimpin dan penyokong Pakatan Rakyat perlu melipatgandakan lagi usaha untuk menumbangkan Umno BN dalam Pilihan Raya Umum (PRU) Ke-13 yang akan diadakan tidak lama lagi.

"Ini adalah satu permulaan yang baik dan kuasa rakyat akan menjadi penentu bagi menjamin kemenangan Pakatan Rakyat pada PRU Ke-13 nanti," katanya yang juga Adun Batu Buruk, Kuala Terengganu, Terengganu.

Dengan kemenangan rakyat pada hari ini, beliau turut yakin landskap politik tanah air akan berubah pada PRU Ke-13 nanti sehingga membolehkan Pakatan Rakyat akan melangkah dengan bergaya ke Putrajaya dengan kuasa rakyat.

Sementara Pengerusi Parti Keadilan Rakyat (PKR) Terengganu, Tuan Azan Ismail pula ketika ditemui berkata, keputusan mahkamah hari ini jelas membuktikan tiada sebarang kes atau isu mengenai liwat yang boleh disabitkan terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim sejak dari awal lagi.

"Segalanya ternyata hanyalah konspirasi para pemimpin Umno BN untuk menyekat Datuk Seri Anwar mara ke hadapan bersama Pakatan Rakyat, sehingga mereka melakukan pelbagai cara termasuk menggunakan DNA yang amat meragukan, tetapi akhir mereka tetap juga tidak berjaya," katanya.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Indera Mahkota berkata, keputusan tersebut turut membuktikan niat jahat Umno itu tidak diterima oleh seluruh sistem di negara ini termasuk kehakiman, ekonomi, sosial dan pendidikan.

"Ini juga petanda Umno BN kini sudah berada di paku terakhir kehancuran. 9 Januari 2012 ini merupakan lambang kebangkitan rakyat bagi melakukan perubahan terhadap pentadbiran negara untuk digantikan dengan pentadbiran baru," tegasnya.

Lebih jauh dari itu, ia juga turut diyakini akan menyebabkan Kerajaan BN tidak berani untuk mengadakan PRU Ke-13 dalam masa terdekat, khususnya pada bulan March atau April ini seperti yang dijangka pelbagai pihak.

"Apa pun, kita turut berharap agar keputusan hari ini akan turut menyedarkan para pemimpin Umno BN sehingga turut bersama-sama melakukan perubahan ke arah yang lebih baik bagi negara kita," tegasnya.

PAS, DAP dan PKR yang berada dalam Pakatan Rakyat, tambah beliau, sekarang ternyata telah terlalu mantap dengan kesemua pemimpin dan penyokongnya ingin melakukan perubahan ke arah yang lebih baik bagi negara.

"Kesemua pemimpin Pakatan Rakyat termasuk Datuk Seri Anwar Ibrahim sendiri turut berjuang ke arah itu tanpa sebarang dendam terhadap para pemimpin Umno BN walaupun mereka telah melakukan pelbagai penganiayaan terhadap beliau.

"Jadi sekarang tibalah masanya untuk para pemimpin Umno BN juga turut melakukan tindakan yang sama bagi kepentingan negara," ujar beliau.

0 Komen pengunjong :