Sekatan Terhadap Pemerhati, Bukti SPR Tidak Telus

Saifuddin Nasution Ismail putih 01

PETALING JAYA 2 JAN : Tindakan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang membuat beberapa sekatan terhadap enam badan pemerhati Pilihan Raya Umum Ke 13 (PRU13) tidak mencerminkan kesediaan dan ketelusan badan itu.
Setiausaha Agung PKR, Datuk Saifuddin Nasution Ismail berkata SPR masih lagi menyekat enam badan pemerhati itu daripada memantau keseluruhan proses pilihan raya secara bebas, sebaliknya lebih fokus kepada proses ketika pasca pilihan raya.
Enam badan pemerhati yang diberi akreditasi oleh SPR itu ialah Transparency International Malaysia (TI-M), Merdeka Centre, Institut Demokrasi dan Hal Ehwal Ekonomi (Ideas), Pusat Kajian Polisi Awam (CPPS), Majlis Belia Malaysia (MBM) dan Persatuan Promosi Hak Asasi Manusia (proham).
Manakala antara sekatan itu terdiri daripada larangan memerhati proses pengiraan undi ; tidak dibenarkan merakam sebarang kejadian penipuan tanpa kebenaran pegawai SPR ; tidak dibenarkan berhubung dengan agen parti dan kakitangan tempat mengundi.
Turut dilarang daripada bercakap kepada pihak media ; dilarang menyerahkan maklumat kepada pihak ketiga dan mereka perlu berada di kawasan pilihan raya sepanjang proses pilihan raya berlangsung.
“Tugas pemantauan itu sangat kritikal dan penting terutama di kawasan panas.
“Kami berbincang secara terperinci berkenaan sekatan ini dan ia membuktikan tidak ketulusan pihak SPR untuk menjalankan pilihan raya dengan adil serta telus,” katanya dalam sidang media di Ibu Pejabat PKR.

0 Komen pengunjong :