Khairy tarik balik tuduh Anwar pengkhianat Melayu


KUALA LUMPUR: Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini bersetuju kes saman RM100 juta terhadap Khairy Jamaluddin Abu Bakar diselesai di luar mahkamah.

Persetujuan itu dicapai berikutan Ketua Pemuda Umno itu menarik semula kenyataan fitnah ke atas beliau.

Perkara itu dimaklumkan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pagi ini.

Kes saman fitnah RM100 juta difailkan oleh Anwar terhadap Khairy pada 7 September 2007.

Anwar mendakwa Khairy, yang ketika itu Timbalan Ketua Pemuda Umno, mengeluarkan kenyataan fitnah terhadapnya dalam satu majlis politik di Kuala Kangsar pada Ogos 2007, yang kemudian disiarkan media cetak dan elektronik pada 3 Ogos tahun sama.

Khairy sebelum ini didakwa mengeluarkan kenyataan fitnah terhadapnya dalam satu majlis politik di Kuala Kangsar pada Ogos 2007, yang kemudian disiarkan media cetak dan elektronik pada 3 Ogos tahun sama.

Kenyataan ini antara lain mendakwa Anwar adalah pengkhianat Melayu dan boneka kepada Amerika Syarikat dan Yahudi.

Semalam, Khairy bagaimanapun dilaporkan menarik balik kenyataan tersebut dan mengambil pendirian beliau tidak pernah berkata demikian.

Sementara itu, Anwar dalam mesej Twitter berkata, beliau berpuas hati dengan tindakan Khairy menarik balik kenyataan fitnah ke atasnya, yang dikeluarkan lima tahun lalu.

“Sekarang Khairy mengatakan beliau tidak pernah mengucapkan kata-kata tersebut. Ini bertentangan dengan pendiriannya sebelum ini. Pihaknya tarik balik dan kita berpuas hati,” kata Anwar.

“Khairy kata saya pengkhianat Melayu, dah tarik balik maksudnya saya ni pahlawan Melayu lah,” seloroh Anwar.

Ekoran tindakan Khairy itu, Anwar mengingatkan pemimpin Umno agar berhenti menggunakan saluran media sesuka hati untuk memburukkan imej beliau.

0 Komen pengunjong :