Mat Zain: Bekas IGP tak pernah sedia untuk bicara


Bekas ketua polis negara (KPN) Tan Sri Musa Hassan daripada awal tidak pernah bersedia untuk untuk perbicaraan saman fitnahnya terhadap Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Perkara ini jelas apabila Musa difahamkan menghadapi masalah mencari peguam utama setelah Hisyam Teh Poh Teik dan Ghazi Ishak memaklumkan tidak dapat hadir pada hari itu.

Tambahan pula, senarai saksi Musa dilihat tidak lengkap sebelum perbicaraan kerana selain bekas KPN memberi keterangan seperti dituntut, beliau meletakkan bekas pengarah Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Mat Zain Ibrahim sebagai saksi keduanya.

Mat Zain memberitahu Malaysiakini, beliau terkejut dengan tindakan Musa membariskannya sebagai saksi.

"Saya tidak pernah disepina atau dimaklumkan oleh Musa atau peguamnya berkaitan hasrat memanggil saya atau merakamkan kenyataan saya untuk persediaan kenyataan saksi. Saya percaya bahawa peguam Anwar betul, mereka tak minta penyelesaian.

"Musa sebenarnya yang berbohong kepada orang awam dan memutuskan menarik balik (kes itu). Musa tidak mahu kes itu dimulakan," dakwa Mat Zain, bekas pegawai penyiasat dalam kes siasatan mata lebam Anwar.

Musa pada 16 Oktober lalu menarik balik saman fitnah terhadap Anwar berkaitan laporan polis oleh ketua pembangkang itu berhubung dakwaan mereka cipta bukti dalam perbicaraan Liwat 1.

0 Komen pengunjong :