Giat Siasat SUARAM, Syarikat Umno-BN Dilepaskan


KUALA LUMPUR 17 OKT: Menteri Perdagangan, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob didakwa menggunakan kuasanya untuk menyiasat pengkritik pentadbiran Umno-BN tetapi melindungi syarikat kroni Umno-BN yang melanggar undang-undang.
MP Petaling Jaya Utara, Tony Pua berkata Ismail Sabri seharusnya berasa malu kerana gagal mengambil tindakan terhadap syarikat-syarikat tersebut yang tidak menyediakan laporan kewangan sejak 2007.
Akan tetapi Ismail Sabri sanggup mengarahkan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) menyiasat Suara Inisiatif Sdn Bhd (Suaram) kerana memiliki akaun meragukan.
Pada masa sama, Tony mendakwa laporan audit 2011 menunjukkan SSM gagal mengutip kompaun berjumlah RM 554.94 juta daripada syarikat yang melanggar undanga-undang SSM.
Antara syarikat yang didakwa gagal menyediakan laporan kewangan adalah YGP Holdings yang mana pengarahnya adalah MP Rembau, Khairy Jamaluddin dan MP Kota Belud, Datuk Abdul Rahman Dahlan.
National Feedlot Corporation Sdn Bhd (NFC) yang dimiliki ahli keluarga bekas Menteri Wanita dan Keluarga, Datuk Seri Shahrizat Abd Jalil juga didapati tidak menghantar laporan kewangan.
Dakwanya lagi, Industri Aeroangkasa Kebangsaan dan Pertahanan Sdn Bhd turut gagal menyediakan laporan kewangan sejak Disember 2007.
Syarikat ini dianugerahkan lesen subsidiari oleh Kerajaan Malaysia bagi menjalankan penerbangan di Malaysia yang dilancarkan oleh Perdana Menteri sendiri, Datuk Seri Najib Razak.
“Laporan Ketua Audit Negara menunjukkan SSM gagal untuk mengutip saman kompaun walaupun pengarah syarikat tersebut berhutang melebihi setengah juta ringgit.
“Selain itu juga, kes-kes yang dirujuk oleh SSM cawangan Kuala Lumpur untuk pendakwaan yang diterima hanya 1.5 peratus dengan nilai RM 8.59 juta denda kompaun, dan sebanyak RM 554.94 juta tidak dikutip,” katanya di sidang media di Parlimen hari ini.
Suaram adalah sebuah NGO yang berkempen agar pembelian senjata daripada Perancis yang bernilai berjuta-juta ringgit oleh Malaysia disiasat kerana terdapat unsur-unsur rasuah.
Kempen terbaru adalah penyiasatan pembelian dua kapal selam Scorpene yang bernilai RM 452 juta oleh Malaysia yang didakwa melibatkan rasuah dan penjualan rahsia Kerajaan Pusat.
Kes Scorpene sedang disiasat di dalam mahkamah Perancis dan Suaram mendakwa seorang bekas pembantu khas Najib terlibat di dalam kes tersebut.
Dakwa Tony, terdapat lebih daripada beratus-ratus syarikat lain yang secara terang-terangan melanggar Akta Syarikat 1965 namun tiada tindakan diambil oleh Suruhanjaya Syarikat Malaysia(SSM).
Sebagai contoh,katanya, laporan audit tersebut menunjukkan seorang pengarah telah mendaftarkan sebanyak 683 syarikat dan menerima 185 kompaun berjumlah RM 640,000 namun tiada tindakan diambil oleh SSM.
“Lebih menghairankan, pengarah-pengarah syarikat ini masih aktif mendaftarkan syarikat-syarikat baru tanpa menghadapi sebarang masalah,” katanya  sambil menambah terdapat empat kes sepertinya menurut laporan audit itu.

0 Komen pengunjong :