Belanjawan Alternatif PR Cerminkan Kesedian Untuk Memerintah


SHAH ALAM, 14 OKT: Pembentangan belanjawan alternatif oleh Pakatan Rakyat secara konsisten semenjak 2008 menunjukkan kesediaan mereka untuk memerintah sekiranya memenangi pilihan raya akan datang.
Ini ditambah pula dalam situasi PR yang tidak menerima sebarang peruntukan dari kerajaan pusat untuk berbuat demikian dan sumber data yang terhad bagi merangka belanjawan mereka.
Belanjawan PR juga satu cabaran terhadap Kerajaan Pusat agar tidak sekadar membentangkan belanjawan yang bermanfaat kepada rakyat, malah yang sihat untuk pertumbuhan ekonomi.
Demikian menurut Pensyarah Kuliyyah Ilmu Wahyu dan Sains Kemanusiaan di Universiti Islam Antarabangsa, Dr Maszlee Malik selepas program Wacana Sinar ini.
Beliau turut memberitahu, peruntukan wajar diberikan kepada PR bagi membolehkan mereka mewujudkan kabinet bayangan supaya pentadbiran kerajaan pusat dijalankan dengan telus serta terdapat kuasa kedua untuk periksa dan imbang.
“Amalan yang telah dilaksanakan oleh negara-negara maju di United Kingdom itu didapati mampu memberi kesan positif bagi melahirkan tadbir urus kerajaan yang baik,” kata Dr Maszlee.
Peruntukan tersebut membolehkan kabinet bayangan mempunyai dana untuk membuat kajian dan urusan-urusan berkaitan demi melakukan pemantauan terhadap kabinet kerajaan.
Manakala Ketua Eksekutif Institut Perhubungan Demokrasi dan Ekonomi (IDEAS), Wan Saiful Wan Jan pula berkata, kabinet bayangan juga boleh diwujudkan di negeri-negeri yang diterajui PR.

0 Komen pengunjong :