Pembekuan PTPTN ditarik balik, Umno/BN takut makan diri


KUALA LUMPUR, 8 Jun — Kerajaan persekutuan telah mengundurkan langkah untuk membekukan pinjaman pelajar universiti milik kerajaan Selangor selepas menerima kecaman daripada ahli-ahli politik Pakatan Rakyat (PR) dan juga beberapa pemimpin Barisan Nasional (BN).
Pegawai Universiti Selangor (Unisel) mengesahkan pembekuan pinjaman itu ditarik balik hari ini, hanya sehari selepas Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mempertahankan sebagai langkah itu adalah “adil” dan jelas sebagaimana kempen PR untuk memberikan pendidikan universiti percuma.
Sinar Harian melaporkan Naib Canselor Universiti Selangor, Prof Anuar Ahmad, sebagai berkata bahawa “ini adalah hasil perbincangan dengan PTPTN ... pada jam 11 pagi. “
Ia dilihat berlaku selepas kritikan daripada Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin dan Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah hari selepas Muhyiddin mempertahankan langkah itu sebagai “ujian yang adil” ikrar pendidikan percuma pembangkang.
PTPTN telah mengesahkan awal hari ini mereka yang baru mendaftar di Universiti Islam Selangor College (Kuis) turut akan menerima nasib sama seperti mereka di Unisel yang dinafikan hak mendapatkan pembiayaan pinjaman pendidikan.
Tetapi Saifuddin menulis di laman Twitter miliknya “rektor Kuis telah bertemu saya dan saya telah memaklumkan kepada menteri rayuan beliau bahawa pinjaman PTPTN tidak dibekukan untuk pelajar. Surat rasmi Kuis akan dihantar tidak lama lagi. “
Ahli Parlimen Temerloh itu juga memberitahu The Malaysian Insider bahawa dia sedang menunggu jawapan dari Menteri Pengajian Tinggi Datuk Seri Khaled Nordin selepas “memberitahunya pembekuan itu telah menerima kecaman dan tentangan secara meluas dan meminta pejabat beliau untuk membatalkannya.”
Pembekuan itu, yang mana Muhyiddin dan Khaled telah menggelarnya “ujian” ikrar pendidikan percuma Pakatan Rakyat, telah menerima kecaman dan bantahan dari pembangkang dan kumpulan pelajar.
Ketua Parlimen DAP Lim Kit Siang menuduh pentadbiran Najib melanggar amanah, manakala kumpulan pelajar Islam berkata Putrajaya mesti menarik balik pembekuan dan meminta maaf.
Rasa tidak puas hati itu membawa kepada pemimpin Pemuda BN yang menyuarakan rasa tidak bersetuju mereka, kerana ia menunjukkan bahawa “ujian” adalah tidak perlu kerana “adalah jelas Selangor tidak dapat memberi pendidikan percuma.”
“Cukuplah. Mesti berhenti. Salah dari segi moral dan politik buruk, “Khairy menulis di laman Twitternya sebagai respon terhadap pembekuan terhadap mahasiswa Kuis.
“Saya tidak mahu pelajar menjadi mangsa,” kata Ahli Parlimen Rembau itu juga.
Ketua Pemuda Gerakan Kedah, Tan Keng Liang, yang telah berkali-kali mengkritik ikrar pendidikan percuma PR, juga berkata langkah Putrajaya adalah “salah” dan “PTPTN sepatutnya tahu Pakatan tidak akan memberikan pendidikan percuma di Unisel.”
“Mangsa Akhir adalah pelajar,” katanya di Twitter.
Tetapi bantahan daripada ahli-ahli parti pemerintah ini datang selepas pimpinan PKR-Selangor memutuskan untuk mendapatkan RM30 juta dengan mencairkan aset mereka untuk memberi bantuan kewangan kepada pelajar-pelajar yang telah dinafikan hak mendapatkan pinjaman.
Seorang pemimpin Umno memberitahu The Malaysian Insider bahawa jika Selangor berjaya dalam membiayai pelajar yang terlibat, “ia bermakna mereka telah lulus ujian” yang ditetapkan oleh Muhyiddin.
Ibrahim Suffian, daripada pendapat penyelidik bebas Merdeka Center juga berkata pembekuan pinjaman itu “berpotensi akan memakan diri BN jika Selangor boleh mencapai satu penyelesaian yang praktikal dan cepat.”
“Ini akan merentasi seluruh negara sebagai Unisel mempunyai pelajar dari negeri lain dan mungkin meledakkan daripada sesuatu yang hanya popular kepada golongan muda untuk ibu bapa mereka juga.
“Lagipun, Selangor mempunyai rizab yang besar sebanyak RM1.8 bilion dan boleh menyelesaikan masalah ini dengan cepat,” katanya kepada The Malaysian Insider.
.

0 Komen pengunjong :