Pemuda PAS: Bekas IGP kurang ajar

NONE

Pemuda PAS hari ini mengkritik keras kenyataan bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Abdul Rahim Noor yang menyifatkan mursyidul am mereka Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat sebagai "bapa kafir".

Naib ketua dewan itu Raja Ahmad Iskandar Raja Yaacob berkata kenyataan Abdul Rahim itu keterlaluan, bersifat kurang ajar dan semberono.

"Menuduh seseorang itu kafir adalah tuduhan yang berat, terlebih lagi jika yang dituduh itu adalah alim ulama," katanya.

Abdul Rahim hari ini dilapor menyifatkan Nik Abdul Aziz sebagai father of kafir (bapa kafir) yang didakwanya cuba memesong orang Islam bahawa perhimpunan BERSIH 3.0 tanggungjawab agama.

Akhbar New Straits Times memetik Abdul Rahim sebagai berkata, itu bukan kali pertama Nik Abdul Aziz mengeluarkan kenyataan seperti itu yang didakwanya "mengelirukan" rakyat.

Dalam kenyataannya hari ini, Raja Ahmad mempersoalkan siapakan Abdul Rahim untuk mengeluarkan hukum kepada pemimpin rohani PAS itu.

"Apakah latar belakang beliau jika hendak dibandingkan dengan ulama' ini dan sejauh mana kefahaman Islam beliau sehingga boleh mengeluarkan pandangan seseorang itu sesat atau betul?" soalnya.

Raja Ahmad juga menyifatkan kenyataan Abdul Rahim menghina institusi ulama apabila pandangan Nik Abdul Aziz dikongsi ramai ulama yang turut hadir dalam perhimpunan BERSIH pada 28 April lalu.

"Pemuda PAS merasa kesal kerana kenyataan Tan Sri Rahim Noor disiarkan oleh media-media utama tanpa tapisan.

"DPPM turut kesal kerana para ulama dalam Umno serta Majlis Fatwa Kebangsaan hanya mendiamkan diri apabila para ulama' dihina dan ditohmah sesuka hati," katanya sambil menyeru Abdul Rahim "bertaubat" segera.
.

0 Komen pengunjong :