Campur Tangan Kuasa Eksekutif Jejas Kebebasan Institusi Kehakiman

KUALA LUMPUR 17 SEPT: Bekas Hakim Mahkamah Persekutuan, Tan Sri Gopal Sri Ram menganggap institusi kehakiman negara gagal menjalankan tanggungjawab lantaran campur tangan kuasa eksekutif.

Berucap depan 350 hadirin pada persidangan kebangsaan mengenai integriti di Kuala Lumpur, semalam, beliau berkata, ia disebabkan hakim dilantik golongan majoriti yang terdiri dari pemegang kuasa eksekutif.

Ini, katanya, menyebabkan hak golongan minoriti atau kumpulan yang tidak sehaluan dengan pemegang kuasa eksekutif, gagal kerap terpinggir sekaligus doktorin pengasingan kuasa tidak lagi berlaku.

Beliau juga tegas menyatakan institusi kehakiman gagal melaksanakan tanggungjawabnya kerana golongan hakim kini menjadi perkakas kerajaan dan berminda eksekutif.

"Hakim begitu gelisah untuk membantu eksekutif...dan apabila anda mengetepikan undang-undang untuk membantu mereka, hasilnya ialah penghakiman yang mengarut,” kata Sri Ram.

Tegas Sri Ram, kuasa untuk menentukan atau menghukum adalah eksklusif institusi kehakiman dan tanggungjawab itu tidak harus dinodai pemegang kuasa eksekutif.

Semalam, bekas Presiden Majlis Peguam, Suleiman Abdullah menyifatkan kerajaan pemerintah di Malaysia dilihat lebih gemar melayan hakim sebagai seorang ahli sukan yang perlu patuh kepada setiap telunjuk seseorang jurulatih.

"Sebagai ahli sukan, mereka perlu patuh kepada telunjuk jurulatih dan ahli politik di Malaysia tidak pula akur kepada hakim, sebaliknya menukarkan mereka apabila keputusan tidak  memihak kepada mereka..."

Beliau kesal kerana kebanyakan ahli politik tidak menghormati profesion kehakiman dan menggunakan kuasa eksekutif mereka untuk 'menjatuhkan hukuman' kepada hakim yang tidak menyebelahi kepentingan mereka.

0 Komen pengunjong :