Surat Apco Gagal Yakinkan Rakyat





Pendedahan dua pucuk surat Apco oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Nazri Aziz semalam tidak dapat menyakinkan masyarakat.

Malahan tindakan terdesak Umno-Barisan Nasional menggantung Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim adalah untuk menutup mulutnya daripada membuat pendedahan hubungan rapat syarikat perundingan dengan agensi perisikan dan keselamatan Israel.

Ahli Parlimen Subang R Sivarasa yang turut digantung berhubung dakwaan mendedahkan isi kandungan surat Apco berkata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengambil risiko dengan mengkompromikan keselamatan negara.

"Surat akuan ini konon dibuat oleh seseorang yang kita tidak tahu latarbelakangnya tapi ada beberapa kenyataan yang dibuat tetapi tidak kemukakan lebih awal.

"Apa yang lebih penting, kenapa mereka ini tidak dikemukakan sebagai saksi dan itu saya persoalkan dalam prosiding jawatankuasa apabila kami ditunjukkan surat bertarikh 19 Ogos daripada Apco.

"Saya kata ini surat, apa-apa pun boleh ditulis dan isu sama ia benar dan dipercayai atau tidak? ia merupakan isu lain dan keputusan itu boleh dibuat hanya selepas mendengar terus kenyataan daripada saksi itu," katanya.

Ujarnya, Umno-Barisan Nasional takut pendedahan yang akan dibuat oleh Anwar lalu  mereka mahu memilih untuk menutup pendengaran tanpa mendengar saksi atau pun Ketua Pembangkang membela diri dan sekarang cuba keluarkan surat kononnya ia merupakan bukti.

"Pada saya ianya tidak menyakinkan sebab mana-mana pihak boleh tulis mana-mana surat dan ianya bukan susah.

"Ini kenyataan orang yang mempunyai kepentingan dan terlibat dengan Apco. Sebab itu, saya lihat apa yang Nazri ini seolah-olah Umno-BN dalam keadaan yang cukup terdesak selepas penggantungan Anwar dan kita semua untuk mempertahankan pendirian mereka," jelasnya.

Sivarasa berkata isu yang dibangkitkan oleh Ahli Parlimen Permatang Pauh itu mempunyai asas dengan merujuk kepada rencana yang bertarikh 8 Julai 2009 oleh portal berita themalaysianinsider di mana mereka menulis bahawa staf Apco diletakkan di dalam pejabat Najib dari awal pentadbirannya bermula 3 April 2009.

"Mereka sebut, Apco terlibat dalam pembuatan program 100 hari yang pertama termasuk mesej 1Malaysia. Lepas itu dia sebut juga, Apco akan dihadiahkan dengan kontrak lumayan yang akan diberikan tidak lama lagi. Kebetulan pada bulan Ogos, mereka diberikan kontrak besar iaitu sebanyak RM76 juta.

"Bila rencana ini dibuat pada 28 Julai 2009 yang mengkaitkan Apco-1Malaysia dan Najib pada awal dia jadi Perdana Menteri, tidak ada penafian langsung.

"Tidak ada juga penafian langsung dari Apco, bermaksud bagi saya ini benar tapi lepas Anwar bangkitkan perkara ini dalam Parlimen, Mac lalu dan mengaitkan perkara tersebut.

"Isu yang mereka takut sentuh hubungan rapat Apco dengan Israel berhubung isu risikan dan keselamatan Israel...itu yang dibangkitkan oleh Anwar," tegas Sivarasa yang turut digantung selepas dinafikan membela diri dalam sidang Parlimen, minggu lalu.

Beliau dalam pada itu turut mempersoalkan tindakan kerajaan Umno-BN  melantik syarikat yang mempunyai hubungan rapat dengan agensi perisikan dan keselamatan Israel dalam pentadbirannya dalam kerja 'public relation' di Malaysia yang mana ujarnya Malaysia dan Israel tidak mempunyai hubungan diplomatik dengan negara rejim zionis itu.

0 Komen pengunjong :