KEADILAN tampil bela nasib penduduk dihalau pejabat tanah


KUALA LUMPUR 3 April: Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar memohon Pejabat Tanah dan Galian Wilayah Persekutuan (PPTGWP) memberi penangguhan bagi 34 keluarga penduduk Flat Kg Kerinchi yang diarahkan pejabat tanah untuk berpindah.
“Penduduk akur dengan Akta Tanah 1960 dan setuju untuk pindah. Apa yang diminta adalah pihak berkuasa menangguh pemindahan sehingga 1 Julai, dan menyelesaikan beberapa masalah yang timbul dahulu,” katanya.
Nurul Izzah berjaya berbincang dengan wakil PPTGWP, Mohd Salleh untuk meminta penangguhan, dan Mohd Salleh bersetuju memberi masa selama seminggu kepada 34 keluarga itu untuk berpindah.
Perbincangan antara Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar dan wakil penghuni Flat Kg Kerinchi dengan Pejabat Tanah dan Galian Wilayah Persekutuan (PPTGWP) berjaya memberi masa seminggu lagi kepada 34 keluarga terlibat untuk mengosongkan kediaman mereka.
Katanya, penduduk sememangnya akur dengan Akta Tanah 1960 yang menuntut mereka mengosongkan kediaman, namun meminta masa untuk berpindah dan selepas beberapa perkara seperti PPR mereka selesai.
“Rumah PPR untuk mereka pun belum tersedia. Jadi ke mana mereka mahu pindah?
“Kami menuntut supaya pihak berkuasa mengikut prosedur yang ditetapkan, dan bukan menghalau mereka dengan cara ini. Mereka adalah pemilik sah flat ini,” katanya lagi.

0 Komen pengunjong :